22 studenoga 2006

Kloniranje ljudi i posljedice na covjecanstvo


Hatib: Youssef al-Qaradawi
Danas ljudi polemiziraju o jednoj vrlo opasnoj temi o kojoj se takodjer govori u novinama, na radiju, televiziji i raznim medijskim aparatima. Oni govore o naucnoj temi koja je zainteresirala sve naucne profile. Ta tema je kloniranje, odnosno reprodukcija žive jedinke na nekoliko egzemplara. Dakle, rijec je o reprodukciji jedne individue na nekoliko primjeraka.

Ljudi su to poceli eksperimentirati od vremena kada su otkrili konstrukciju gena. To znaci da je covjek, onaj kojeg je Allah poducio onome što on nije znao, otkrio genetske cinioce (DNK) koji covjeku odredjuju oblik, fizionomiju, inteligenciju, tjelesnu snagu, visinu, kratkocu, boju tena, itd. Ovi cinioci se nazivaju genima i oni sa sobom nose nasljedne osobine majke, oca, djeda i nene, odnosno plemena i rase. Od vremena otkrica ovih naucnih dostignuca ljudi ih primjenjuju raznim nacinima i odredjenim metodama u ljudskom, životinjskom i biljnom svijetu. U skorijoj prošlosti, pod plahtom biologijske, fizicke i geneticke revolucije, kloniranjem ljudi dostigli su u svijet životinja. To je dogadjaj koji je poznat po škotskoj ovci Dolly koja je klonirana preko celije ovna, koja je nakon odredjenog tretmana stavljena u žensku jajnu celiju, koja je genetski nosilac, a nakon toga je stavljena u maternicu ovce cije je jezgro eliminirano. Rezultat toga je bio dobivanje egzemplara ovce koji je potpuno identican ovnu iz kojeg je celija preuzeta. Naucnici tvrde da se ista operacija može aplicirati i na ljude. To se može uspjeti tako što cemo uzeti celiju muškarca i izvršiti joj isti tretman koji je izvršen kod ovce. Dakle, uzet cemo tu celiju i staviti je u jajnu celiju koja je imuna od nukleusa u kojem se nalaze genetski cinioci i onda je staviti u maternicu iz koje ce se reproducirati egzemplar osobe od koje je uzeta celija. Od ove osobe se može reproducirati stotine i hiljade identicnih osoba bez imalo diferentnosti izmedju originala i kopije. Dakle, bice isti u gradji, boji, inteligenciji, psihickom sklopu, mentalitetu, itd. Tako tvrde naucnici.

Zbog, toga se cio svijet uspanicio. Uspanicili su se sociolozi, zakonodavci, eticari, pedagozi, a prije njih, muslimanski i kršcanski teolozi.
Šta ako takvi ljudi nastave sa ovom tezom, pa sa teorije predju na praksu i formiraju covjeka navedenih karakteristika?
Šta mogu reci ljudi, šerijat, vjera, ili etika naspram ove pojave?
Da li da, do te mjere, dozvolimo poigravanje sa genima, genetskim ciniocima i genetskim konstrukcijom?
Da li šerijat i vjera ovo mogu prihvatiti, ili pak, da li to mogu dopustiti moralne vrijednosti i socijalne prilike?
Mi imamo negativan stav prema toj nakani.
Islam širi svoj domen za naucni napredak. Mi smatramo da je takav napredak farz i obaveza koju vjera inicira i stvarnost nalaže. Islamski pravnici smatraju naucni napredak kolektivnom obavezom koju, ako jedan dio društva zanemari, grijeh ostaje na cijelo društvo.
Muslimani moraju napraviti sebi mjesta za naucnom djelatnošcu. Oni su bili pretece i prvaci nauke u svijetu, cak nekoliko stoljeca. Oni su bili ucitelji svijetu. Njihovi ucenici su dolazili iz Evrope da bi ucili u muslimanskim univerzitetima. Muslimanski ucenjaci su bili svjetski profesori. Muslimanki osvrti su bili osvrti na nauku koja koristi cijelom svijetu, a arapski jezik je jezik nauke.
Mi izražavamo rijeci dobrodošlice nauci, ali nauka mora biti u službi vjerovanju, moralu i insanu, a ne treba biti neogranicena, ili prijetnja svijetu.
Nauka, kao takva, ce biti velika prijetnja svijetu. Takva nauka predstavlja opasnost.
Kur'an nam daje primjer Sulejmana, a.s., kada je rekao skupini oko njega:
"O dostojanstvenici, ko ce mi od vas donijeti njezin prijestol prije nego što oni dodju da mi se pokore?" (Neml: 38)
Ovo je polazište vjerovanja.

On nije cinio nepravdu naukom, niti se oholio ili promijenio, vec je tu blagodat smatrao od Allaha, dž.š., i ispitom: da li da bude zahvalan ili nepokoran?
Takodjer, nam Kur'an spominje pricu Zul-Karnejna kada je napravio veliku branu izmedju Je'džudža i Me'džudža i naroda koji su mu zatražili i molili za nju, pa ih je stavio u red sa njim kako bi radili:
"Bolje je ono što mi je Gospodar moj dao" – rece on. "Nego, samo vi pomozite meni što više možete, i ja cu izmedju vas i njih zid podici. Donesite mi velike komade gvoždja!" I kad on izravna dvije strane brda, rece: "Pušite!" A kad ga usija, rece: "Donesite mi rastopljen med da ga zalijem." (Al-Kehf: 95-96)
"Ovo je blagodat Gospodara moga!" – rece on. "A kada se prijetnja Gospodara moga ispuni, On ce ga sa zemljom sravniti, a prijetnja Gospodara moga ce se sigurno ispuniti." (Al-Kehf: 98)

Nauka je dakle, bila u okviru imana. Ona je bila korisna, a ne štetna. Ona je gradila, a nije rušila, niti destruirala. Ovo je karakteristika nauke u islamskoj civilizaciji. Današnja suvremena civilizacija sa sobom nosi nauku koja ne ide u skladu sa kodeksima vjere i morala. Nekada nam ona koristi, a nekada šteti, nekada gradi, a nekada ruši, nekada oživljava, nekada usmrcuje. Takav je slucaj sa atomskim, bakteriološkim, hemijskim i drugim smrtonosnim oružjem. Suvremena nauka se ne zaustavlja kod koristi covjeku, vec na koristi i na šteti covjeka, na rušenju života i svega živog.

Zato cemo zastati kod ove problematike i kazati par referenci o kojima moramo razmisliti.


Kloniranje je u koliziji sa raznovrsnošcu i raspoznavanjem

Prva referenca se ogleda u tome da je Allah, dž.š., stvorio ljude raznolikim. Taj svijet je stvorio na osnovi raznovrsnosti u rasi i boji. O tome nam Allah, dž.š., veli u Kur'anu:
"Zar ne znaš da Allah s neba pušta vodu i da Mi pomocu nje stvaramo plodove razlicitih vrsta; a postoje brda bijelih i crvenih staza, razlicitih boja, i sasvim crnih. I ljudi i životinja i stoke ima, isto tako, razlicitih vrsta. A Allaha se boje od robova Njegovih – uceni. Allah je, doista, silan, i On prašta". (Fatir: 27-28)
Ucenjaci koji su spoznali tajne ovih bica se boje Allaha, jer onaj koji spozna Alaha putem Njegovih ajeta, on Ga se i istinski boji.

Raznolikost u boji je izražaj heterogenosti bica, a to je ujedno i njihova osnova. S toga nije dopušteno da ljude cinimo slicnim putem reprodukcije, jer tim cinom život cinimo destruktivnim.
Allah, dž.š., u Kur'anu veli:
"I jedan od dokaza Njegovih je stvaranje nebesa i Zemlje, i raznovrsnost jezika vaših i boja vaših; to su, zaista, pouke za one koji znaju." (Ar-Rum:22)
Jedan dio egzegeta veli: „Raznolikost jezika nije raznolikost da neki covjek govori arapskim, neki engleskim jezikom, vec se ta heterogenost ocituje u kakvoci glasa, jer svaki covjek ima specificnu i jedinstvenu boju glasa. Svaki covjek ima glasovnu karakteristiku kojom se razlikuje od drugih ljudi. Baš kao i otisak prstiju. Neki ljudi ulažu novac u banke i njihova šifra je glas. Ovo je tumacenje rijeci raznolikosti jezika, odnosno glasa.“
Raznolikost u boji neki tumace kao diferenciranost u fizionomiji. Svaki covjek se raspoznaje od drugog covjeka po svojem obliku lica. To nam omogucava da razlikujemo
Zejda od Harisa, Aliju od Amra. Dakle, svaki od njih ima karakteristican i jedinstven portret lica. Medjutim, ako ovi ucenjaci uspiju da reproduciraju ljude tako što se nece poznavati original od kopije, kako cemo ih onda raspoznavati?
Kako možemo znati ko je Zejd, a ko Haris?
Kako možemo znati ko je ko?
Kako ce ucitelj raspoznavati svoje djake?
Kada neko udje na ispitu umjesto drugog, kako se može raspoznati uljez od pravog ucenika?
Kako možemo razdvojiti zlocinca i na koji nacin ce sudija i istražitelji suradjivati, kada su oni identicni?
Kako covjek može raspoznati svoju ženu od tudje?
Kako, takodjer, žena može spoznati svojeg muža?
Ako se ljudi ne budu razlikovali jedan od drugog život ce se poremetiti. Raspoznavanje je neophodno svojstvo koje pospješuje vrijednosti života. Allah, dž.š., je svakom covjeku podario posebne karakteristike po kojim ce racun polagati, biti nagradjen ili kažnjen i po kojim ce snositi odgovornost na dunjaluku i racun na Ahiretu. A kada oni reproduciraju slicne ljude ovdje ce sigurno poremetiti red humanom i socijalnom životu.


Izlaganje ubitacnim bolestima

Kloniranje, takodjer, izlaže ljude mnogim rizicima i opasnostima. Kada jedan od njih oboli ili ga zadesi virus, zadesit ce sve. Jedna bolest može uništiti sve ljude.


Eksploatacija kloniranja dolazi od strane zlih sila

S druge strane, neke negativne grupacije mogu ovo uzeti za zlo. Svjetska mafija može klonirati zlotvorne ljude. Ljudi su jadikovali zbog jednog Hitlera, medjutim danas su u stanju reproducirati mnoštvo Hitlera, što je velika šteta po covjecanstvo. Postoji još mnogo opasnosti na koje nismo u prilici napomenuti. Sve su one proizvod gubljenja svojstva prepoznavanja i raznolikosti koji je u prirodi ljudi.


Kloniranje je u koliziji sa dualizmom

Allah, dž.š., stvorio ovaj svijet parnim.
On u Kur'anu veli: "I vas kao parove stvorili." (Nebe: 8)
"Neka je hvaljen Onaj koji u svemu stvara pol: u onome što iz zemlje nice, u njima samima, i u onome što oni ne znaju!" (Jasin: 36).
Ranije su ljudi mislili da je dualizam, koji se ogleda u muškosti i ženskosti, prisutan u svijetu ljudi i životinja. Što se tice botanike, saznali su da u palmi takodjer postoje ove dvije komponente, muška i ženska. Dolaskom suvremene nauke saznalo se da sve biljke u sebi sadrže mušku i žensku komponentu. Ovo sadrže cak sva bica. U struji postoji pozitivna i negativna energija. U atomu, koji je osnova stvari, postoji elektron i proton. Cio život i cio kosmos su bazirani na zakonu dualizma. Ovo i Kur'an potvrdjuje:
"I od svega po par stvaramo da biste vi razmislili! (Az-Zarijat: 49)
Zagovaraci kloniranja hoce uništiti i negiraju zakon dualizma u kosmosu i životu. Oni govore da ljudi apsolutno mogu bez muškosti i ženskosti i da pri tom ostane samo jedna vrsta. Jedna americka spisateljica kaže: "U stanju smo uciniti našu planetu samo za žene. Zemlja ce biti samo za žene. Nema potrebe za muškarcima."
Allah, dž.š., je stvorio par: muškarca i ženu, pa kako mogu živjeti jednovrsno?!
Kada je Allah, dž.š., stvorio Adema, nije ga ostavio samog, vec je stvorio od njegove vrste ženu, kako bi se uz nju smirio. Tada mu je rekao:
"O Ademe, živite, ti i žena tvoja, u džennetu i jedite u njemu koliko god želite i odakle god hocete, ali se ovom drvetu ne približavajte pa da sami sebi nepravdu nanesete!" (Al-Bekare: 35)
Jer ne bi bilo znacaja živjeti u džennetu bez ikoga. Od tada je Allah, dž.š., stvorio par, odnosno, stvorio je ljude od toga para, muškarca i žene.
Oni žele da se otarase jedne vrste, a to bi znacilo uništenje života i prispijece kolizije sa Allahovim zakonom u kojem je ljude stvorio.
Ranije su to isto pokušali suvremenici Luta, a.s., pa im je on rekao:
"Zar zbilja sa strašcu opcite sa muškarcima umjesto sa ženama? Vi ste, uistinu, bezumnici." (Neml: 55)
"Vi sa strašcu prilazite muškarcima, umjesto ženama. Ta vi ste narod koji sve granice zla prelazi!"(Al-A'raf: 81)
"Zašto vi, mimo sav svijet, sa muškarcima opcite, a žene svoje, koje je za vas Gospodar vaš stvorio, ostavljate? Vi ste ljudi koji svaku granicu zla prelazite" (Aš-Šu'ara: 165-166)
Allah ih je oslovio neznanjem, pretjerivanjem, neprijateljstvom, remecenjem reda:
"Gospodaru moj," – rece on – "pomozi mi protiv naroda grešnog!" (Ankebut: 30), zlocincima i svim reziletima i negativnostima, jer su oponirali Allahovom zakonu, želeci da se otarase žena i zadovolje sa muškarcima. To je digresija od prirode, istine i vjere. Zato je Allah, dž.š., kaznio Lutov narod sa dvije kazne: srušio je njihovo selo nad njima i ucinio vrh sela njegovim dnom. Druga kazna je bila užarena kamena kiša. Svaki kamen je pogadjao odredjenu osobu, a to nije daleko od zulumcara.


Odricanje od porodice

Allah, dž.š., je ucinio porodicu nukleusom ljudske zajednice. Dijete se mora odgajati pod plahtom porodice; majke i oca. Covjek mora živjeti u domu u kojem ce ga paziti i nadgledati. Djetinjstvo kod ljudske vrste traje najduže od svih vrsta drugih bica. Ko ce cuvati i paziti dijete u toku tolikih godina? Mora ga majka paziti i otac cuvati, a braca sa njim suradjivati. Kroz tu suradnju odgaja se osjecaj za ljubav, sažaljenje, pomaganje, suosjecanje, itd. Sve se to može postici kroz ovu neprekidnu dnevnu suradnju. Ko ce se brinuti o djetetu ako ono nema oca i majke? Neki naucnici sada razmišljaju o izradi vještacke maternice u kojoj ce se instalirati spomenuta celija. Žele da se apsolutno riješe maternice žene. Naravno sa ovim se slažu glumice pjevacice i umjetnice, kako bi sacuvale vitkost i eleganciju. Ovo je vrlo opako.
Gdje je majcinstvo?
Majcinstvo oznacava potporu, a ne samo davanje sjemena ili jajne celije za vještacku oplodnju. Majcinstvo je da žena nosi svoje dijete u stomaku devet mjeseci. Kada je Allah, dž.š., naredio dobrocinstvo rekao je:
"Mi smo naredili covjeku da bude poslušan roditeljima svojim. Majka ga nosi, a njeno zdravlje trpi, i odbija ga u toku dvije godine. Budi zahvalan Meni i roditeljima svojim, Meni ce se svi vratiti." (Lukman: 14)
Ovo je materinstvo.
Stvarno materinstvo jeste živjeti sa djetetom i podnositi bolove zbog njega.
Kada je došla jedna razvedena žena da se požali Poslaniku, a.s., rekla je da njen muž želi da joj oduzme dijete. Ona je rekla Resulu: "O Božji Poslanice, ovom mojem sinu je moj stomak bio zdjela, a moja dojka mješina, moje krilo mu je bilo jastuce, a njegov otac me je otpustio i želi da ga od mene otrgne." Poslanik, a.s., joj tada rece: "Ti nad njim imaš više prava sve dok se ne udaš."
Šta ce reci žena ciji stomak nije bio zdjelica njenom djetetu, njena dojka mješina za pice, niti njeno krilo djetetovo jastuce?
Ona ga nije dojila, niti ga je nosila do vremena kada bi imala mlijeka. Dakle, gdje je majcinstvo? Zato je islam i sve druge religije ucinio brak osnovom porodice, a spomenuti ljudi žele eliminirati brak iz života covjeka. To je upravo razlog što su ljudi poceli živjeti kao životinje. Nisu se vratili humanom ponašanju kojim ce upravljati zakoni i moralni kodeksi. Sve ovo oznacava destrukciju i rušenje života. U životu mora postojati familija u kojoj ce obitavati supružnici ili roditelji. Dijete mora odrasti u sjenci ovakve porodice kako bi se u njoj odgajalo.
"Svi ste vi pastiri i svi cete biti dogovorni za svoje stado. Covjek je pastir u svojoj porodici i bit ce odgovoran za svoje stado. Žena je pastirica u kuci svojeg muža i bice odgovorna za svoje stado."
Ako bi svakojakim ljudima dozvolili da nam odredjuju standarde, onda bi se život deformirao i red u svemiru bi se poremetio. Zbog svega navedenog, ustajemo protiv ove opasne kampanje koju forsiraju neki naucnici.
Takodjer, puno biologa i kemicara nam se pridružilo u našem negativnom stavu prema kloniranju.

Izražavamo rijeci dobrodošlice discipliniranoj nauci

Mi se ne suprotstavljamo nauci, vec zovemo ka njoj i radujemo joj se. Naš ummet nije napredovao, osim sa naukom. Ali mi smo protiv nauke koja destruira i šteti. Zato kažemo ako iz ovog naucnog pokreta u domenu genetike, možemo izvuci beneficije tako što cemo uz njenu pomoc izlijeciti neke teške i nasljedne bolesti koje nasljedjuju sinovi od oceva i unuci od djedova, ako možemo izlijeciti neplodnost (sterilnost) na koju se mnogi žale, onda za to nema prepreke, jer gdje god postoji beneficija, onda je šerijat tolerira, ali uz uslove da to ne bude otvor ljudske opasnosti. Ako se pribojavamo, a to bude naucno opravdano, da se otvore vrata kriticnosti koja ce se teško zatvoriti, onda nam je prioritet da ih od prvog maha zatvorimo.
Kod nas u šerijatu postoji pravilo koje se naziva "Pravilo otklanjanja isprika". To znaci da ako postoji dozvoljena radnja koja ce, ako se bude tolerirala, voditi ka cinjenju neblagotvornosti i štete ljudima, onda ona biva zabranjena radi otklanjanja isprika nakon ucinjene negativnosti.
To se najbolje ilustrira u sljedecem ajetu:
"Ne grdite one kojima se oni, pored Allaha, klanjaju, da ne bi i oni nepravedno i ne misleci šta govore Allaha grdili. – Kao i ovima, tako smo svakom narodu lijepim postupke njihove predstavljali. Oni ce se, na kraju, Gospodaru svome vratiti, pa ce ih On o onom što su radili obavijestiti. (Al-An'am: 108)
Dakle, ne grdite kipove ispred mušrika da ne bi grdili Allaha, iako je grdjenje njih dozvoljeno, ali ako to uzrokuje grdjenje Allaha, dž.š., onda cemo tu radnju otkloniti bojeci se negativnih posljedica.
Ako bi otvaranje ovog naucnog domena donijelo zlo kojeg samo Allah zna, i pored kojim cemo nailaziti na opasnosti cije pocetke znamo, ali završnice ne, onda moramo zatvoriti vrata tom djelokrugu. Receno je " Zatvori vrata sa kojih ti vjetar dolazi, pa se odmori." Nalazimo se ispred velikih opasnosti. iza kojih se ne zna šta se sve krije.

Mi smo samo naveli nekoliko referenci ali to možda nije sve.

Mi ne možemo vracati sve šta nam one mogu darivati.
Ovaj naucni pokret vode ljude, ali oni ljudi koji njime uništavaju, kao što Allah, dž.š., veli:
"Život na ovom svijetu je slican bilju zemaljskom na koje Mi spustimo s neba kišu s kojim se ona izmiješa, kojim se onda hrane ljudi i stoka. Pa kad se Zemlja ukrasi svojim ruhom i okiti i kad stanovnici njezini pomisle da su oni toga gospodari, dodje zapovijed Naša, nocu ili danju, i Mi to pokosimo, kao da prije niceg nije ni bilo. Eto, tako Mi potanko izlažemo dokaze narodu koji hoce da razmisli. (Junus: 24)

Molim Allaha, dž.š., da nam osvijetli naš put i da nas uputi na dobro kao i da uputi ucenjake na proucavanje koje ce donijeti dobro covjecanstvu.

On je blizu i on sve cuje.

Ovo kažem i molim Allaha, dž.š., da meni i vama oprosti. Molite Ga i vi, On je Milostivi, Samilosni. Molite Ga, odazvat ce vam se.

s arapskog,
Dzemo Redzematovic

Nema komentara: